Projekt zmian granic powiatów woj. warszawskiego w 2018r.
Po reformie administracyjnej uporządkowany byłby schemat powiatów sąsiadujących z Warszawą. Zalety takiego modelu administracyjnego:
– włączenie sąsiadujących miast (część miejską) do Warszawy, ze względu na bardzo silne powiązania społeczne z Warszawą,
– wzajemna wymiana dóbr społecznych miast sąsiadujących z Warszawą,
– przyjazny i czytelny schemat dla społeczności lokalnej,
– oszczędności administracyjne – zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć na utworzenie województwa stołecznego lub inne cele pożytku publicznego,
– silniejsze ośrodki społeczne,
– większe środki na rozwój społeczności lokalnej,
– większa integracja komunikacji publicznej z Warszawą,
– większa współpraca w planowaniu rozwiązań transportowych, której celem jest zminimalizowanie tworzących się zatorów komunikacyjnych na granicy Warszawy,
– integracja gmin z miastem powiatowym.
OMW jest obszarem, który samorządy lokalne są w stanie utworzyć. Poszerzanie tego obszaru (poza czerwoną linie) może natomiast mieć złe konsekwencje finansowe, ponieważ podstawowym celem jest utworzenie wspólnego obszaru komunikacyjnego.
Koszty mają być rozkładane proporcjonalnie do liczby mieszkańców. Cena biletu uzależniona będzie od odległości. Czas dojazdu akceptowalny społecznie, a nie administracyjne – nie może być tak, że połączenia miast powiatowych z Warszawą będą odbywały się w 3 i więcej ilości przesiadek. Dotyczyć to ma każdego środka transportu – inaczej: „dojazd ma się odbywać każdym środkiem transportu, ale bez przesiadek”. Odjazdy mają być cykliczne, a nie kumulowane w jednym czasie – oznacza to, że z Warszawy Centrum połączenia mają odbywać się o określonych odstępach. Nie może być tak, że z centrum z różnych punktów, ale do tego samego miasta powiatowego odjeżdżają o jednej godzinie wszyscy, a potem przez kolejną godzinę nie ma żadnego połączenia. Wzorem jest tu rozkład SKM Warszawa. Popełnianie ww., błędów daje złą ocenę i skutkuje tym, że w jednym czasie dojeżdżają wszyscy do pkt. docelowego, i przez godzinę i więcej nie ma żadnego połączenia – taki model jest karygodny i powoduje malwersacje środków publicznych.
Ważnym i odrębnym tematem są też połączenia nocne, które powinny utrzymywać miasta powiatowe. Połączenia te są bardzo potrzebne z uwagi na licznych pracowników zatrudnianych w usługach kończących lub rozpoczynających pracę pomiędzy 00:01 – 04:00.
Idealnym rozwiązaniem zastępującym OMW jest Warszawski Obszar Funkcjonalny, ale to może być mniej korzystne dla gmin leżących poza WOF, a należących do OMW.
Powyższe propozycje są proste i zrozumiałe, tylko dlaczego samorządowcy i obecni przewoźnicy nie potrafią zaproponować bardzo dobrej oferty dla swoich mieszkańców zatrudnionych w regionie. Dlaczego samorządowcy nie potrafią uczyć się z gotowych wzorców Europy czy chociażby usługi SKM Warszawa? Czyżby samorządowcy uwielbiali bałagan administracyjny i komunikacyjny chaos?